Assessment Center to zwykle ostatni etap selekcji kandydatów. Dojść do niego – to już sukces.
Tę formę spotkania z kandydatami stosują zwłaszcza duże firmy, które posiadają wypracowane w przeszłości własne standardy pozyskiwania pracowników. Jest to także najdroższa forma rekrutacji, więc już samo zaproszenie do wzięcia w niej udziału jest dla kandydata wyróżnieniem.
Celem Assessment Center, nazywanego także Centrum Oceny, jest zbadanie kompetencji wyselekcjonowanej grupy kandydatów do pracy lub pracowników danej firmy ubiegających się o zmianę stanowiska wewnątrz przedsiębiorstwa.
Elita wśród kandydatów
Doradcy personalni podkreślają, że jeśli firma organizuje Assessment Center, osoby biorące udział w sesjach oceny są ścisłą czołówką wśród wszystkich kandydatów ubiegających się o pracę w przedsiębiorstwie. Dlatego już sam udział uznawany jest za sukces i jeśli nawet kandydat nie dostanie się na dane stanowisko, istnieje duża szansa, że w przyszłości to do niego zwróci się pracodawca z nową ofertą zatrudnienia.
W typowym Assessment Center bierze udział od 5 do 8 kandydatów, których potencjalny pracodawca zwykle zaprasza na swój koszt do specjalnego ośrodka szkoleniowego. Przed sesją Assessment Center pracodawca określa kluczowe kompetencje, które będą podstawą dokonania oceny przez asesorów i jednocześnie są niezbędne do pracy na danym stanowisku. Mogą to być m.in.: - umiejętność wykonywania zadań i osiągania celów związanych z wykonywaną pracą
- obowiązkowość i odpowiedzialność
- kreatywność i entuzjazm w wykonywaniu pracy
- umiejętność kontaktów z klientami
- umiejętność pracy w zespole
- motywacja do pracy kandydata oraz rozumienie sukcesu
- specjalistyczna wiedza i doświadczenie zawodowe
- umiejętności komunikacji oraz rozwiązywania konfliktów
- odporność na stres
- umiejętność podejmowania decyzji oraz ustalania priorytetów
Warto zastanowić się, jakie kryteria są ważne dla pracodawcy w związku z danym stanowiskiem – radzi Robert, który zwycięsko przeszedł w 2001 roku tę formę selekcji do jednej z dużych firm doradczych. Startowałem na stanowisko doradcy finansowego i mogłem przypuszczać, że firma będzie kładła większy nacisk na umiejętność osiągania zamierzonych celów i odporność na stres, niż współdziałanie w zespole – dodaje Robert.
Pod presją czasu i wyniku
W czasie sesji istnieje presja czasu, gdyż wszystkie postawione przed uczestnikami cele trzeba osiągnąć jak najszybciej. Formę uczestników może osłabić również konieczność szybkiej adaptacji do nowych warunków i sytuacji, a także świadomość bycia obserwowanym i ocenianym przez ekspertów. - To taki Big Brother dla kandydatów – mówi doradca personalny z jednej z firm doradczych – na początku uczestnicy starają się wypaść przed oceniającymi jak najlepiej, ale doświadczonemu obserwatorowi łatwo rozpoznać grę kandydata. Po kilku godzinach wszyscy uczestnicy są już tak zmęczeni, że każdy zaczyna zachowywać się naturalnie, tak jak po kilku godzinach spędzonych w pracy.
W czasie typowego Assessment Center uczestnicy mogą spotkać się z kilkoma zadaniami będącymi częścią kompleksowej oceny ich kompetencji. Zwykle są to: wywiad biograficzny, podobny do zwykłej rozmowy kwalifikacyjnej
wywiad behawioralny, który zawiera szereg pytań dotyczących zachowania w konkretnych sytuacjach spotykanych na danym stanowisku, np. „Co by pan zrobił, gdyby...”
wywiad symulowany, w czasie której uczestnik ma rozwiązać trudny problem, np. zażegnać konflikt w kierowanym przez niego zespole, wynegocjować najlepsze warunki kontraktu czy też przywrócić dobre imię firmie w oczach niezadowolonego klienta
koszyk zadań, który ma na celu sprawdzenie umiejętności zarządzania czasem, ustalania priorytetów i delegowania zadań, np.: „Po powrocie z urlopu zastał pan wiele nie załatwionych spraw. Które zadania podejmie pan w pierwszej kolejności?...”
zadanie grupowe, mające na celu wyłonienie lidera grupy oraz ustalenie, jakie role w zespole będą odgrywać poszczególni uczestnicy sesji
prezentacja, a więc sugestywne przedstawienie trudnej do zaakceptowania idei lub rozwiązania problemu; często zadaniem pozostałych uczestników jest wywoływanie w tym samym czasie konfliktów i tworzenie sytuacji stresujących.
Assessment Center daje korzyści nie tylko pracodawcy, ale także kandydatowi - pozwala poznać swoje kompetencje na tle konkurencji, dowiedzieć się więcej na temat firmy oraz nauczyć się konkretnych umiejętności, np. pracy w grupie. Może je wykorzystać w pracy zawodowej lub... w czasie następnego Assessment Center.
|