Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
28.03.2024
czwartek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Cukiernia M&K
Debic
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Twoja kariera
Psychologia współpracy

Współpracować uczymy się całe życie. Współczesne systemy polityczne, gospodarcze i społeczne często bardziej forują rywalizację niż współpracę, wzory życia bardziej forują relacje zależne i nierównorzędne, niż równoważne względem siebie. Jak zatem współpracować ze sobą w organizacji ?

Zgodnie z założeniami Petera Drukera, twórcy koncepcji zarządzania przez cele, każda, stawiająca sobie za cel sprawne działanie organizacja musi zbudować zespół pracowników, co pozwala jej na zespolenie indywidualnych wysiłków w wysiłek wspólny.

Każdy pracownik wnosi bowiem „coś innego” w pracę danej organizacji, ale każdy musi ten własny wkład w pracę tej organizacji wnieść. Problem pojawia się dopiero w momencie integracji tych różnych wysiłków w jeden wspólny cel, tak, by to, co wnoszą w pracę danej organizacji poszczególne jednostki, pasowało do siebie nawzajem i tworzyło w efekcie całość – bez luk, bez tarć, bez dublowania.

Dlatego, jeżeli chcemy, by organizacja działała w sposób efektywny, należy każde indywidualne zadanie orientować na cele całości – tak, by było widać, że jest małą cegiełką w gmachu efektywności danego przedsiębiorstwa. W szczególności dotyczy to pracy menedżerów. Menedżer, jeżeli ma w sposób sprawny działać i zarządzać podległymi sobie ludźmi, musi wiedzieć i rozumieć, czego w kategoriach wydajności wymagają od niego cele przedsiębiorstwa, a jego zwierzchnik musi wiedzieć, czego ma od niego wymagać i czego oczekiwać.

Każda organizacja zawiera w sobie trzy czynniki, które z natury utrudniają orientację na wspólny cel; zaliczamy do nich: hierarchiczną strukturę zarządzania, różnice w poczuciu perspektywy i w samej pracy (owocujące izolacją różnych szczebli zarządzania od siebie), oraz specjalistyczny charakter pracy większości z działów współczesnej organizacji.

Pierwszym istotnym zagrożeniem dla istnienia i spostrzegania organizacji w kategoriach całościowych jest hierarchiczna struktura zarządzania. W wielu organizacjach zdarza się, że pracujący tam ludzie starają się wypełniać swoje zadania w oparciu nie o stałe wytyczne, regulaminy, lecz na podstawie kaprysów szefa i innych członków zarządu. Zwracają uwagę zatem nie na to, w jakim kierunku nakazują im działać ich indywidualne cele (zgodne z celami firmy jako całości), lecz na to, co na temat ich aktualnych zadań i poczynań sądzą osoby zajmujące wyższe stanowiska w organizacyjnej hierarchii.

Rozwiązanie tego problemu leży zatem w takiej strukturze zarządzania, która koncentrować będzie uwagę menedżera i jego przełożonego na tym, czego wymagają zadania, a nie na żądaniach pojedynczych osób stojących wyżej w hierarchii.

Drugim problemem w sferze sprawnego funkcjonowania organizacji jako całości zwykle stają się różnice między różnymi szczeblami zarządzania, i izolacja tych szczebli od siebie. Korzenie tego problemu zwykle tkwią w strukturze przedsiębiorstwa, oraz stereotypowym sposobie spostrzegania pewnych osób lub działów w firmie. Problem ten jest trudny do rozwiązania i trudno mu zaradzić jedynie poprzez proste zalecenie „poprawy w zakresie komunikacji”, ponieważ z istoty komunikacja zakłada wzajemne rozumienie się i wspólny język, a tego właśnie zwykle brakuje.

Zakłada się też, że wszystkie zainteresowane strony będą skłonne mówić i słuchać, często natomiast w praktyce zdarza się bardzo wiele gotowości do mówienia i przekonywania do słuszności swoich racji, i bardzo niewiele chęci do słuchania i zrozumienia innych punktów widzenia.

E.W.
Doradca Hotelarza Nr 5/2003
 [ 1 ]  2  3 następnanastępna strona (2 z 3)


 Wersja do druku         Poleďż˝ znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Rational Robvita Robot - Coupe LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Heinz Polska Gastromix Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000